Begin 2011

Het jaar 2011 is best goed begonnen voor Lady N. Ik had de vacantie echt hard nodig om huisje opteruimen en bij te komen. Was echt kapot! Ik was lang opzoek naar een speciefieke koek uitsteker. En die vond ik bij betsieskookwinkel in utrecht en heb ook wat andere vormen bijgekocht en was 26 euries kwijt. Dus moest ik ook zo nodig ze ook nog gebruiken! Aangezien ik zo sloom was/ben duurde me ook 3 dgn daarvoor! 31ste heb ik ingredienten gekocht en de deeg gemaakt. Die ging in de koelkast tot de dag daarna. 1 jan heb ik ze gebakken. En 2 janiuari ging ik met manuela proberen te garneren wat niet helemaal lukte. Ik zal in de toekomst andere recepten en metoden zoeken. En ik had 1 janiuari ook heerlijke kesio gemaakt. Het lijkt een beetje op creme brulee (of flan) maar dan ondersteboven. Eerste giet je caramel in de vorm en daarna de melkmengsel op. Voor de rest heb ik heerlijk genoeten van me vrijheid en ben ik weer eindelijk begonnen met sporten.

En nu ga ik me recepten met jullie delen.

Gemberkoekjes

  • 140 g zachte ongezouten boter in blokjes
  • 120 g donkerbruine basterdsuiker(ik had lichtbruine in huis dus had die gebruikt)
  • 90 g donkere stroop (pannenkoeken stroop)
  • 1 ei
  • 250 g bloem
  • 30 g zelfrijzend bakmeel
  • 3tl gemberpoeder
  • 2 tl kaneelpoeder
  • 3/4 tl nootmuskaat
  • 1 tl zout
  • Suikerglazuur:
  • 1 eiwit
  • 1/2 tl citroensap
  • 130 g poedersuiker, gezeefd
  • evt.diverse voedingskleurstoffen
  • Ik had wat marsepein nog over en die heb ik dus ook gebruik.

Vet bakplaat. Meng bloem, gember, kaneel, kruidnagel, nootmuskaat en zout goed door elkaar .Klop in een andere kom boter en suiker tot een luchtig mengsel. Klop de stroop en het ei erdoor.Zeef de bloem mengsel bij de botermengsel. Kneed het deeg op een met bloem bestoven ondergrond glad. Deeg omwikkelen in plasticfolie en in de koelkast 10 min zetten.

    Ondergrond met bloem bestoven en deeg uitrollen tot 4 mm dikke lap. Af en toe deeg van werkbank halen om te controleren dat ie niet plakt, als het nodig is weer bloem strooien. Oven voorverwarmen op 180C. Snijd met behulp van koekvormpjes hartjes of wat je wil. Leg de koekjes op de bakplaten en zet ze 10 min. in de oven. Laat ze 5 minuten  staan en laat ze afkoelen op een rooster.
    Voor glazuur:
    Klop het eiwit schuimig, voeg citroensap en suiker toe en roer tot het mengsel glanst. Kleur het glazuur naar smaak en schep het in papieren spuitzakken. Maak stevig dicht, knip het punt eraf en versier de koekjes met glazuur.  Met marsepein doe je net als koekjes uitrollen maar poeder suiker inplaats van bloem op de werkbank en of dezelfde vorm uitsteken als de vorm van de koek of iets anders of kleinere formaat en deze met  glazuur plakken op de koek.

