Kaneelbroodjes (Cinnamon rolls)

Ik hou enorm van bakken maar bij deegbrood heb ik vaak een haatliefde mee! Het duurt heel lang voordat ik het eindelijk een poogje ging wagen! Dus in me kerstvakantie had ik eindelijk de moed om te gaan proberen! Ik had al een tijd een recept van de internet bewaard! En het is de eerste x al goed gelukt! Dus ik was super trots op mezelf!!

Helaas klopte de recept niet helemaal! In plaats van een brooddeeg was het een beslag! Dus heb ik beetje bij beetje bloem gewogen en bijgevoegd! En tada het zijn de allerlekkerste cinnamonrolls ooit! Op curacao noemen we het Pandushi wat lekkerlijk vertaald lekkerbrood betekend!

Ingrediënten voor het deeg:

300 ml. melk

100 ml water

1 ei

650 g bloem en extra om op de tafel te bestuiven

1 1/2 theel. zout

50 gr boter

50 gr suiker

8 gr droge gist

Ingrediënten voor de vulling:

2 eetl. gesmolten boter

3 eetl. suiker

3 eetl. lichtbruine suiker

2 eetl. kaneel

ongeveer 150 gr gewelde rozijnen (goed laten uitlekken)

Ingrediënten voor het glazuur:

5 eetl. gesmolten boter

80 gr lichtbruine suiker

1 opgeklopte ei

Bereiding:

Brooddeeg maken door alle ingrediënten in een mixer of handmixer met de deeghaak te mengen! Als je dat niet hebt, kun je ook met de hand kneden. Kneed een stevig samenhangend deeg en blijf nog een minuut of 10 door kneden, dat verbeterd het rijsresultaat. Doe het deeg in de beboterde of geoliede kom en dek het af met een vochtige doek. Laat het rijzen op een warme plaats (boven op de koelkast of de opgewarmde oven of op de vensterbank boven de verwarming) totdat het dubbel in volume is (2 uur).

Nu heb je alle tijd om de spullen voor de glazuur en  de vulling klaar te zetten.

Giet de gesmolten boter voor de glazuur in een rechthoek bakblik of ovenschaal  ongeveer 22×33 cm. of twee ronde schalen of vormen van 20 cm. Sprenkel de suiker over de boter zet het aan de kant.

spullen voor de vulling klaar zetten, en meng de suiker, bruine suiker en kaneel samen.

Tafel bestuiven met bloem en de deeg effe kneden en een deeg lap uitrollen van 23 x 45 cm.Let op dat het de deeg niet blijf plakken op de tafel dus af en toe de deeg pakken en bloemen. De gesmolten boter (niet heet) met een kwast insmeren. Zorg ervoor dat de randen 2cm leeg blijven. Kaneel suiker met een lepelregelmatig uitstrooien over de boter en daarna de gewelde rozijnen. Begin bij de lange gedeelte, rol de lap stevig op en vouw de uiteinden dicht.

Maak met een mes gelijke inkepingen 12x , ongeveer drie centimeter van elkaar. Neem ongeveer 30 cm lange tanden flos of dun touwtje (naaigaren) en breng deze onder de rol. Breng de uiteinden van boven zodat het touwtje door de deegrol snijd. Ga zo verder tot je 12 rolletjes zijn.

Plaats liggend dus met de gesneden kant op de boter/suiker in de bakvorm. Wel wat ruimte tussen houden want ze gaan weer rijzen. Maak ze ietsjes plaat met de hand en dek het geheel af. Insmeren met opgeklopte ei. Bedek ze met een stukje folie of plastic. Laat het geheel weer rijzen op een warme plek voor 45 min.  Bak ze daarna in een voorverwarmde oven 175C voor 25 minuten. Haal ze uit de oven en stort het geheel over op een groot bord. Dit direct doen, anders gaat het afkoelen en blijft het plakken.

Tja en smullen dan maar! Ze zijn zowel warm als koud heerlijk!! Je kan ze zowel de hele jaar door maken of voor speciale gelegenheid. Voor Passen bv. Op curacao was de kokos versies me favoriet! Dus ik ben nog bezig aan het proberen deze te maken. De eerste poging is niet gelukt! Zodra het lukt zet ik het op de site!! I promise !!!

damn yammie

